Koszyk

 x 
Twój koszyk jest pusty

Terminale Płatnicze

Blog

Kontakt

logo techmedia

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.


TechMedia Sp. z o.o.
ul. Złota 59
00-120 Warszawa
Budynek Lumen, wejście od Emilii Plater

tel. 22 122 13 55
fax. 22 122 13 51

Oddział Siedlce:
Budynek REAL
08-110 Siedlce
ul. Brzeska 76, II piętro

tel. 25 633 66 74
fax. 25 633 66 73

Czy kasę fiskalną można sprzedać?

Opublikowano
Czy kasę fiskalną można sprzedać? 5.00/5 (100.00%) 4 votes

Czy kasę fiskalną można sprzedać

Przedsiębiorcy, którzy podjęli decyzję o zakończeniu prowadzenia własnej działalności gospodarczej zastanawiają się nad sprzedażą kasy fiskalnej. Pojawia się pytanie o podstawy prawne umożliwiające dokonanie tego rodzaju czynności. Czy kasę fiskalną można odsprzedać? Jeśli tak, co trzeba zrobić, żeby dopełnić wszelkich formalności?

Sprzedaż kasy fiskalnej

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze poświęcone kwestii związanej z ewidencjonowaniem sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej nie regulują w sposób jednoznaczny czynności związanych z postępowaniem podatnika, który planuje zlikwidować prowadzoną działalność gospodarczą i odsprzedać kasę fiskalną. W przepisach tych nie pojawiają się informacje zabraniające podatnikowi sprzedaż zarejestrowanej kasy. Stanowi ona własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, która to może zadecydować o tym, czy zechce ją sprzedać, czy też nie. W przypadku, kiedy kasa rejestrująca zostanie wycofana z użytku, wówczas podatnik może samodzielnie nią rozporządzać. Jeśli postanowi sprzedać kasę fiskalną, wówczas koniecznie musi dokonać wszystkich formalności określonych przez przepisy prawne.

Jak sprzedać kasę fiskalną?

Każda osoba, która planuje sprzedać kasę fiskalną powinna przestrzegać określonych procedur, które zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku. Dotyczą one kryteriów i warunków technicznych, jakie musi spełnić kasa rejestrująca, a także warunków regulujących korzystanie z kasy. Podatnik musi pamiętać o tym, że kiedy podejmie decyzję o zakończeniu pracy w trybie fiskalnym lub będzie chciał wymienić pamięć kasy, niezbędny będzie odczyt zawartości pamięci kasy fiskalnej w obecności pracownika urzędu skarbowego i przedstawiciela serwisu – o tym można poczytać więcej we wpisie Likwidacja kasy fiskalnej. Czynność ta powinna zakończyć się sporządzeniem protokołu potwierdzającego w czterech egzemplarzach i podpisany przez każdą osobę biorącą udział w odczycie. Prawidłowy sposób przeprowadzenia tego etapu oraz zabezpieczenie pamięci kasy fiskalnej umożliwia jej odsprzedaż innemu podmiotowi gospodarczemu. Nabywca może wymienić pamięć fiskalną i korzystać z urządzenia tylko jeśli ma ono aktualną homologację GUM.

Art. 111 ust. 6 ustawy o VAT nakłada obowiązek na podatnikach do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot przeznaczonych na zakup kasy rejestrującej, wtedy, kiedy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania kasy przestaną jej używać lub nie dokonają w wyznaczonym terminie zgłoszenia urządzenia do obowiązkowego przeglądu technicznego. Kolejnym przypadkiem jest naruszenie warunków związanych z odliczeniem kwot, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy. Zwrot podatku, którego wcześniej podatnik odliczył, powinien nastąpić najpóźniej w dniu rozliczenia VAT za miesiąc lub kwartał, w którym podatnik przestał korzystać z kasy fiskalnej.

Kasa fiskalna a zawieszenie działalności

Często podatnicy zastanawiają się, co z robić z kasą fiskalną w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej. Odpowiedź na to pytanie jest prosta – nie ma konieczności zamykania jej i likwidowania. Podatnicy nie muszą składać osobnego wniosku o przeprowadzeniu odczytu pamięci kasy i wyrejestrowania jej ewidencji prowadzonej przez Urząd Skarbowy. Kiedy podatnik zechce wznowić swoją działalność, wówczas może skorzystać z posiadanej już kasy fiskalnej. Zawieszenie działalności gospodarczej nie wyklucza korzystania z kasy fiskalnej ale też nie zwalnia podatnika z dokonywania obowiązkowych przeglądów technicznych urządzenia. Jednak, by móc ewidencjonować na niej sprzedaż niezbędne są terminowe przeglądy techniczne i przechowywanie jej książki.